Thursday 7 July 2011

Masakan Rencah Buah Naga

Utusan Malaysia (ARKIB : 25/06/2008)

Oleh: SAFINA RAMLI

Masakan rencah buah naga



Masakan kampung ala utara seperti Ikan masak cabai buah naga, asam pedas naga muda, kerabu tok yah, ulam sambal belacan, jus naga serta buah naga sebagai pencuci mulut antara pakej sekeluarga yang ditawarkan oleh Restoran Bunga Naga Atas Bukit di Kampung Lubuk Batu Wang Tepus, Jitra, Kedah.
Gambar ISMAIL KAMADIN




--------------------------------------------------------------------------------

JITRA 24 Jun - Menikmati suasana malam dengan diiringi oleh bunyi cengkerik dan ditiup angin malam sambil menikmati makanan ala kampung yang ditambah dengan buah naga memang rencah merupakan satu kelainan.

Siapa sangka buah naga yang sedap dimakan mentah juga boleh dijadikan bahan sampingan untuk menjadi penyedap di dalam masakan.

Menu ikan masak cabai buah naga, udang masak cabai buah naga serta salad kulit buah naga merupakan resipi baru dicipta oleh pemilik Restoran Bunga Naga, Rohaya Othman, 45, dan suaminya, Harun Jasin, 59, yang menjanjikan pengalaman baru kepada para pelanggan untuk menikmatinya.

Restoran yang berkonsepkan makanan tradisional kampung Kedah itu terletak di Kampung Lubuk Batu, Jalan Wang Tepus, Jitra dan hanya mengambil masa kira-kira lima minit perjalanan kenderaan dari Bandar Darul Aman, Jitra.

Bermula daripada ladang buah naga seluas 0.8 hektar, Rohaya yang merupakan bekas guru tidak berpaling ke belakang lagi dalam mengembangkan perniagaan berasaskan buah naga ini.

Mewarisi bakat memasak daripada bapanya yang merupakan seorang tukang masak handal di Alor Star, Rohaya mencuba pelbagai resipi sehingga berjaya menghasilkan resipi baru yang dicampur dengan buah naga dan mula menjadi buah mulut orang ramai di luar negeri ini.

"Restoran bunga naga ini baru sahaja dibuka pada 9 Jun lalu dan kami menerima maklum balas yang amat menggalakkan daripada pengunjung yang mahu makan sambil menikmati suasana malam yang romantik dan indah di ladang buah naga kami.

"Haruman yang terhasil daripada bunga buah naga yang mekar hanya pada waktu malam juga dapat mempengaruhi mood para pelanggan untuk menenangkan fikiran sambil menikmati pelbagai hidangan masakan Melayu asli negeri Kedah ini," katanya ketika ditemui di Restoran Bunga Naga Atas Bukit milik mereka baru-baru ini.

Menurut Rohaya, makanan yang disediakan di restoran itu dihidangkan secara ala carte dan hanya akan disediakan jika ada tempahan daripada para pelanggan.

Jelasnya, dia mahu para pelanggan duduk di restoran itu dan menikmati makanan bersama rakan-rakan ataupun keluarga dalam keadaan yang santai.

"Konsep kami amat mudah iaitu para pelanggan duduk dan menikmati suasana malam di kampung secara santai dan dapat merasai makanan yang disediakan daripada resipi saya sendiri.

"Restoran ini yang terletak di atas bukit juga menyajikan pemandangan yang indah terutama sekali apabila bulan mengambang penuh dan cahayanya begitu cantik dipandang dari restoran ini," katanya.

Selain itu, katanya, dia terfikir untuk membuka restoran ini untuk memberi peluang kepada para penduduk kampung untuk menambah pendapatan dan membuka minda mereka untuk memajukan diri sendiri.

Jelasnya, dia dan suami mahu melihat orang Melayu yang tinggal di kampung-kampung menambah pendapatan dan tidak hanya berpuas hati dengan apa yang mereka ada.

"Kami lihat Kampung Lubuk Batu ini dikurniakan dengan landskap yang menarik dan masih lagi segar tanpa dicemari pembangunan.

"Kawasan dusun, sungai dan ladang getah merupakan antara aset yang boleh dimajukan untuk memberi sumber pendapatan baru kepada penduduk kampung," tambah Rohaya.

Oleh itu, katanya, kami berharap agar pembukaan Restoran Bunga Naga Atas Bukit ini menjadi satu titik tolak kepada kemajuan di kampung berkenaan.

"Dengan adanya sumber pendapatan baru di kampung ini, anak-anak muda dapat mengelakkan diri daripada terlibat dengan anasir-anasir yang tidak sihat seperti gejala mat rempit dan lain-lain lagi," jelasnya.

Bagi sesiapa yang berminat untuk menempah sajian makanan di restoran berkenaan, mereka boleh menghubungi Rohaya atau Harun di talian 04-9162150.


Ehsan Arkib Utusan Malaysia - Utara

No comments:

Post a Comment